W Chinach powstała droga z ogniw fotowoltaicznych!

Nowa jezdnia będzie mogła przekazywać energię elektryczną bezprzewodowo - wprost do akumulatorów w samochodach elektrycznych. Nawierzchnia wykonana z ,,przezroczystego betonu'' ma też funkcję podgrzewania, by pozbyć się śniegu i lodu. Droga zostanie otwarta jeszcze w tym roku. Chiny budują pierwsze drogi wykonane z paneli słonecznych. Dzięki temu energia elektryczna pozyskana z paneli może trafić prosto do samochodów drogą bezprzewodową. Ogniwa są wyposażone w ładowarki indukcyjne, które umożliwiają ładowanie w trakcie jazdy. Jest to już drugi tego typu projekt, który jest częścią drogi ekspresowej miasta Jinan w Chinach. Odcinek ma długość niemal 2 km. Budowa została już zakończona, jednak oficjalne uruchomienie nastąpi dopiero przed końcem tego roku. Słoneczna jezdnia składa się z 3 warstw. Na samej górze jest warstwa ochronna, która twórcy nazywają przezroczystym betonem. Podobno ma on podobne właściwości do klasycznego asfaltu. Warstwa środkowa to ogniwa słoneczne, inaczej też ogniwa fotowoltaiczne lub fotoelektryczne. Trzecia, dolna warstwa służy do oddzielenia paneli od wilgotnej ziemi. Droga nie jest jednak przystosowana do wszystkich pojazdów. Ma wytrzymać obciążenie średniej wielkości ciężarówek. Funkcja ładowania też nie jest jeszcze dostępna, ale zostanie wkrótce zintegrowana. Powód jest dosyć prosty - w produkcji wciąż nie ma aut obsługujących ładowanie bezprzewodowe. Wiadomo także, że nadwyżka energii będzie mogła zostać skierowana do konwencjonalnych ładowarek aut elektrycznych. Droga ma też funkcję podgrzewania, dzięki czemu w łatwy sposób można pozbyć się śniegu i lodu. Wykonawca nie podał jednak żadnych innych szczegółów na temat wykorzystanych paneli. We wrześniu tego roku Quilu Transportation Development Group ukończyła pierwszą drogę w tym samym mieście - Jinan. Budowa pierwszego projektu zajęła 10 miesięcy, a droga została wyposażona 790 m2 ogniw fotowoltaicznych. Drogi wykonane z ogniw słonecznych często są krytykowane Głównie dlatego, że wierzchnia warstwa nie jest całkowicie przezroczysta, a dodatkowo jezdnia z czasem zaczyna się brudzić. Wszystko to powoduje mniejszą efektywność w porównaniu do paneli ustawionych wzdłuż jezdni. Mimo to technologia jest testowana od kilku lat, również w Europie. W Holandii uruchomiono pierwszą na świecie drogę z ogniw fotowoltaicznych już w 2014 roku. Podobna inwestycja miała miejsce także we Francji, gdzie w tej technologii wykonano drogę o długości 1 km. Francuzi wspominają o celu, jakim jest zainstalowanie ogniw na drogach o łącznej długości 1000 km w przeciągu 5 najbliższych lat. Również w USA trwają pracę nad drogami słonecznymi. Firma Solar Roadways odebrała 3 lata temu dotację od rządu USA, jak i pieniądze od prywatnych inwestorów. Wszystko po to, by testować nową technologię. https://www.youtube.com/watch?v=YQba3ENhlKA źródło: pvtoday.cn,

0 0
opublikowany 6 lat temu
Autor: wukazet
Otwórz link

Komentarze standardowe | facebook

Anonim
Skomentuj